Kenapa Masih Belum Berjaya....??????

Tentu ramai di antara kita yang selalu tertanya-tanya kenapakah masih belum mencapai kejayaan? Definisi “kejayaan” mungkin berbeza mengikut pandangan kita masing-masing. Ada yang merasakan dia sudah berjaya apabila berjawatan tinggi dalam jabatan tertentu. Ada pula yang menganggap kejayaan ialah apabila mempunyai pendapatan tinggi setiap bulan atau setiap tahun. Tidak kurang pula yang mengatakan kejayaan ialah apabila seseorang itu bergelar jutawan. Kejayaan berkait rapat dengan matlamat. Kejayaan itu kulit sementara matlamat pula adalah isinya. Kejayaan itu penampilan diluar, matlamat pula ialah apa yang dimiliki. Seseorang itu dilihat sebagai “berjaya” dan menampilkan imej “kejayaan” jika sudah mencapai matlamat dalam hidupnya. Dari perspektif Islam pula “kejayaan” ialah mencapai redha Allah di dunia dan akhirat.

Namun saya ingin mencadangkan pembaca semua agar cuba bertanyakan kepada kawan-kawan atau keluarga atau sesiapa sahaja, “mahukah anda berjaya dalam hidup?”, selepas itu tanyakan lagi “berjaya itu apa?” dan lagikejayaan apa yang anda mahu?”. Kemudian cuba tanyakan kepada orang lain pula.

Mungkin anda akan tersenyum keseorangan selepas itu apabila memikirkan ramai yang hendak berjaya dalam hidup, tapi mereka sendiri masih kabur, kejayaan apakah sebenarnya yang mereka mahukan. Mungkin juga perkara ini melibatkan diri anda sendiri..? Tak percaya? Cubalah tanya…

Apa yang penting ialah anda bertanyakan pada diri anda sendiri, adakah anda sudah berjaya dalam hidup dan jika masih belum mengecapi kejayaan yang sangat manis rasanya itu, anda patut merenungkan di mana silapnya. Mungkin ada patutnya anda menimbangkan faktor-faktor yang berikut:

Tidak Mempunyai Matlamat (Tidak Tahu/Pasti Apa Yang Dingini)

Tanya lah pada diri anda sendiri apakah yang anda mahukan dalam hidup ini. Anda patut mengasihani diri anda jika anda tidak tahu atau tidak pasti apa yang sebenarnya anda mahukan. Orang yang tidak tahu apa yang diinginkan dalam hidup ialah orang yang tidak mempunyai matlamat. Mereka biasanya mempenjalani kehidupan yang biasa. Celik mata pergi kerja, petang balik, duduk dirumah tengok tv, cukup bulan dapat gaji, berterusan begini sehingga sampai hari terakhir di dunia. Sedih… Oleh itu anda mesti mempunyai matlamat hidup. Anda mesti tahu apa yang anda inginkan barulah anda boleh berjaya mencapainya.

Bagi yang mereka yang tidak tahu apa yang diinginkan dalam hidup saya mencadangkan agar ambil sehelai kertas dan pen, kemudian tanya diri sendiri; “jika di dunia ini tidak wujud sebarang halangan, apakah yang ingin aku miliki dalam hidup ini?”. Anda mungkin terbayang gambaran kereta mewah, rumah banglo yang besar atau mungkin juga sterika baru, blender atau sehelai baju baru. Tuliskan sahaja apa yang terlintas di fikiran tidak kira berapa banyak. Mungkin anda juga ingin mempertimbangkan apakah yang ingin anda jadi, sebagi contoh, mendapat anugerah pekerja cemerlang, naik pangkat, menjadi pensyarah universiti, saintis, cikgu, pelukis terkenal, pengarang buku, usahawan berjaya, menjadi jutawan, suami dan bapa yang baik, wakil rakyat atau pun seorang Perdana Menteri. Tuliskan apa sahaja yang menjadi keinginan anda, lupakan sekejap faktor halangan. Tuliskan… Tuliskan… Ini bertujuan untuk memecahkan kebekuan otak dan imaginasi yang sekian lama diracuni persekitaran yang negatif.

Setelah siap senarai tersebut, bolehlah anda memotong mana-mana perkara yang anda fikir kurang penting. Nah.. Sekarang anda telah pun mempunyai matlamat yang hendak dicapai dalam hidup. Apa yang perlu dilakukan seterusnya berusahalah bersungguh-sunguh mencapai matlamat yang telah anda tetapkan.

Matlamat Yang Tidak Tetap

Menembak sasaran yang tetap adalah lebih mudah jika dibandingkan dengan sasaran yang bergerak, dan bukankah kita mesti menghalakan kanta pembesar secara tetap di bawah cahaya matahari tanpa mengalih-alih barulah dapat menimbulkan pembakaran? Begitu juga dengan matlamat. Sekejap nak jadi cikgu, kejap nakjadi usahawan. Lepas tu tukar pulak nak jadi polis, kemudian nak jadi ahli bomba, akhirnya tukar pulak nak jadi pakar forensik sebab tengok cerita CSI. Sentiasa berubah cita-cita. Sebab tu lah sukar untuk mencapainya. Tetapkan suatu impian atau cita-cita yang padu, kemudian jangan berhenti berusaha sehingga berjaya. Biarlah walau orang mengatakan anda terlalu obsessed dengan apa yang anda lakukan. Ingatlah, Isaac Newton juga obsessed, Albert Einstein juga obsessed, dan Stephen Hawkins pun obsessed dengan apa yang mereka lakukan, namun hasil kerja mereka menggemparkan dunia.

Matlamat Yang Tidak Jelas

Sebagai contoh, anda menetapkan matlamat “ingin berjaya” atau “ingin jadi kaya”. Ini suatu matlamat yang tidak jelas. Tidak spesifik. Sesuatu matlamat mestilah spesifik. Contohnya, “aku ingin menjadi seorang ahli kimia” atau “mendapat pendapatan bulanan RM 5,000″ atau “memiliki 4 orang isteri”. Mesti jelas. Mesti spesifik dan yang penting ialah minda anda dapat menggambarkan matlamat anda. Matlamat yang tidak jelas tidak akan membawa anda kemana-mana, manakala matlamat yang jelas dan spesifik akan mendorong anda merancang dan bertindak untuk maju ke hadapan langkah demi langkah sehingga berjaya mencapainya. Jangan tetapkan matlamat yang kabur.

Tidak Menetapkan Jangka Masa

Jika anda tidak menetapkan bilakah anda mahu matlamat anda tercapai, anda seolah-olah tidak peduli sama ada apa yang anda inginkan itu tercapai atau tidak. Jika anda hanya menetapkan matlamat, tetapi tidak menetapkan bilakah ianya mesti dicapai, biasanya anda tidak akan berjaya mencapai matlamat yang ditetapkan itu. Anda mesti berusaha dalam ruang waktu yang terancang. Sedangkan hidup kita ini pun Tuhan tetapkan berapa umurnya. Jadi jangan abaikan faktor masa. Sebagai contoh, seorang kawan mengajak anda berjumpa di kedai mamak untuk minum teh tarik pada hari ini pukul 6 petang. Tentulah sekitar pukul 6 anda sudah tercongok di kedai mamak menunggu kedatangan kawan anda. Namun jika kawan tersebut tidak memaklumkan pukul berapa hendak bertemu, sudah tentu anda tidak mengambil apa-apa tindakan sebelum kawan tersebut menghubungi anda semula memberitahu pukul berapakah hendak berjumpa.

Samalah keadaannya dalam menetapkan matlamat. Jika tidak ada jangka masa yang tertentu, sudah tentu anda tidak terdorong untuk melaksanakan apa-apa tindakan yang perlu untuk berjaya mendapatkan matlamat yang telah ditetapkan, kerana kita cenderung untuk menangguhkan pekerjaan yang sepatutnya dilaksanakan. Jadi tetapkan suatu tarikh bilakah cita-cita anda itu mesti dicapai.

Matlamat Tidak Realistik

Matlamat yang tidak realistik dan tidak praktikal biasanya hanya akan sia-sia. Contoh matlamat yang tidak realistik ialah; “hendak menjadi Ultraman dan berjuang menentang raksasa yang membuat kacau di muka bumi”. Namun jika anda menukarkan matlamat itu menjadi “ingin menjadi pelakon filem Ultraman yang menentang raksasa di bumi” maka ini suatu matlamat yang realistik dan tidak mustahil untuk anda berjaya.

Walaubagaimana pun harus diingat bahawa sama ada realistik atau tidak, mustahil atau tidak sesuatu matlamat itu kadang-kadang bergantung kepada kepercayaan diri sendiri. Contohnya, cuba kenang kembali kisah adik-beradik Wright yang cuba merealisasikan impian untuk terbang di udara. Kerana “idea mustahil” merekalah wujudnya kapal terbang pada hari ini. Atau kisah Thomas Alva Edison yang tabah menempuh ribuan kegagalan hanya untuk mencipta sebiji mentol lampu filamen yang belum wujud pada masa itu. Oleh kerana itulah anda harus bijak menilai sesuatu sebelum menganggap ianya mustahil, kerana kadang-kadang sesuatu matlamat itu terpulanglah kepada anda untuk membuktikan sama ada ianya mustahil atau sebaliknya. Dan kadang-kadang perkara yang kita anggap mustahil pada hari ini, tiba-tiba dijayakan oleh orang lain pada keesokan hari.

Tidak Yakin

Adakah anda akan berusaha untuk menjayakan suatu perkara yang anda tidak yakin akan berjaya? Sudah tentu tidak, dan kalau usaha pun mungkin tidak sepenuh hati. Maka apabila anda tidak berusaha adakah anda akan berjaya mencapai keinginan? Orang yang percaya bahawa dia akan berjaya mencapai matlamatnya, sudah tentu akan terus berusaha sehingga berjaya, tanpa mengira berapa kali kegagalan yang telah ditempuhi. Kerana “percaya” lah kita tetap mengorak langkah demi langkah, mengkaji dan mencuba dengan cara yang berlainan, untuk mencapai apa yang diidamkan. Kerana “percaya” lah kita akan terdorong untuk berfikir, merancang, dan seterusnya bertindak untuk mencapai kejayaan.

Orang yang tidak yakin pada kemampuan diri ialah orang yang berjiwa lemah, sementara orang yang mempunyai keyakinan, otaknya akan aktif berfikir berbagai cara dan ikhtiar bagi membolehkan matlamat dicapai. Anda mesti yakin sekiranya mahu berjaya mencapai matlamat. Ada pepatah mengatakan bahwa; kamu masih berbolak balik tentang percaya, sedangkan si polan dengan setitik kepercayaan sudah sampai kemana-mana. Percayalah bahawa dengan bantuan dari Tuhan anda boleh berjaya. Dan jika Tuhan disamping anda, apakah lagi yang boleh mengahalang anda dari berjaya?

Tidak Cukup Ilmu

Salah satu dari kelemahan kita ialah sikap malas untuk menimba ilmu dan pengetahuan yang baru. Kadang-kadang kita tenggelam dalam kebodohan sendiri dengan merasakan ilmu yang ada sudah cukup, tanpa menyedari bahawa itu cuma buaian keangkuhan dan kejumudan yang mewarnai fikiran kita.

Ramai orang memberhentikan usaha mereka di pertengahan jalan kerana menurut pertimbangan ilmu yang mereka miliki matlamat yang diusahakan itu adalah mustahil untuk dijayakan. Mereka tidak menyedari bahawa punca sebenar kegagalan mereka ialah kurangnya ilmu atau kemahiran dalam sesuatu bidang yang mereka usahakan. Jika anda betul-betul mahu berjaya anda sepatutnya tidak jemu-jemu mengumpulkan maklumat, timba ilmu sebanyak mungkin dan sentiasa mempertajamkan kemahiran supaya anda mempunyai pengetahuan yang cukup luas dalam bidang yang diusahakan. Belajar dan terus belajar…

Bidang Yang Diceburi Tidak Sesuai(betul kee)

Seharusnya anda mengenali diri sendiri. Anda mesti tahu bidang kecenderungan atau minat dan juga kemahiran. Adakah anda akan cemerlang sebagai seorang pemuzik sedangkan minat, kecenderungan serta bakat yang anda miliki adalah dalam bidang sukan bolasepak? Tetapi anda dengan mudah boleh menjadi pemain bolasepak terkenal atau jurulatih yang masyhur. Jadi, kenalilah diri sendiri dan kenalpasti minat dan kecenderungan serta bakat anda supaya anda tidak silap dalam memilih bidang untuk diceburi. Kejayaan juga akan menjadi lebih mudah untuk diraih.

Tidak Menyusun Rancangan

Pepatah Inggeris mengatakan; if you fail to plan, you plan to fail. Ramai dari kita masih lemah dalam menyusun strategi dan perancangan yang rapi. Suatu pekerjaan yang dilakukan dengan tidak ada perancangan yang tersusun tentulah tidak akan memberikan hasil yang memuaskan. Sebagai contoh, anda ingin membuka sebuah cybercafe yang memberikan perkhidmatan internet kepada orang ramai. Jumlah modal, sewa kedai, bil elektrik, gaji pekerja, ansuran bulanan komputer, jumlah pelanggan, jangkaan keuntungan, perolehan kasar setiap hari, kos penyelenggaraan, itu semua mesti diambil kira. Jika anda memulakan perniagaan secara hentam kromo pasti belum sempat breakeven perniagaan anda lingkup.

Jika anda membuat perancangan yang tersusun rapi termasuk lokasi, kumpulan sasaran pelanggan, anggaran jumlah pelanggan, anggaran kos, masa operasi, anggaran jualan, keuntungan dan sebagainya, pasti perniagaan anda berjalan dengan lancar dan memberikan hasil yang tidak jauh bezanya dengan perancangan yang telah disusun. Oleh itu anda mesti menyediakan suatu rancangan atau pelan tindakan yang berjadual mengenai apa yang perlu anda lakukan, untuk mencapai objektif anda.

Tidak Konsisten Dan Tiada Disiplin Diri

Perancangan yang teliti dan strategi yang hebat tidak akan berguna jika anda tidak bertindak mengikut apa yang dirancang, atau kadang-kadang buat, kadang-kadang tak buat. Maka matlamat anda pun bersifat kadang-kadanglah.

Ini melibatkan soal disiplin diri. Biasakan diri anda mengikut jadual dan perancangan. Kenapakah Tuhan telah memerintahkan agar kita bersolat mengikut waktu yang telah ditetapkan? Salah satu hikmahnya ialah untuk mendisiplinkan diri kita supaya mengikut jadual-jadual yang tertentu. Kenapa mesti solat setiap hari? Kerana untuk membentuk sifat istiqomah (konsisten) dalam melaksanakan sesuatu tugas.

Jarang Berdoa

Manusia sebagai hamba kepada Tuhan sepatutnya menyedari kebergantungan kita kepada Pencipta. Jangan kita berlaku sombong seolah-olah kita boleh hidup sendiri tanpa kurnia dan pertolongan dariNya. Kadang-kadang Tuhan belum mengurniakan kejayaan yang kita idam-idamkan kerana ingin menyedarkan kita akan kekuasaanNya dan betapa kita ini sebenarnya sangat perlu kepada bantuan dan pemberian Tuhan. Mungkin juga Dia ingin menyedarkan kita akan “kewujudanNya” serta “penguasaanNya” atas tiap-tiap sesuatu, yang mana jika seseorang berusaha sekuat mana pun, masih belum berjaya jika belum diizinkan Tuhan untuk berjaya.

Dalam keadaan kita yang sangat memerlukan pertolongan dan kurnia Tuhan kenapakah kita masih sombong dan mempertahankan keegoan diri dengan enggan meminta dariNya? Bukankah kita ini dijadikan oleh Tuhan, diberikan rezeki olehNya dan hidup di bumi milikNya? Jadi kenapa kita bersikap angkuh dengan berusaha sendirian tanpa meminta kurnia dan pertolongan Tuhan? Manusia semakin dipinta-pinta semakin benci dia kepada kita, tetapi Tuhan semakin dirayu dan dimohon semakin kasih Dia kepada kita, dan Tuhan telah berjanji untuk memperkenankan permohonan hamba-hambaNya.

Sentiasalah berdoa kepada Tuhan walau dalam kesenangan mahupun kesusahan.

Erti Sebuah Makna Perjuangan

Bukan Sekadar Impian

Berkongsi cerita dari seorang sahabat....

"Suatu hari, aku telah terjumpa sebatangkepompong kupu-kupu di tengah jalan. Kepompong itu masih bersih seperti baru sahaja jatuh dari pohon. Kulihat lubang kecil pada kepompong itu.Aku duduk mengamati lubang kecil itu yang seakan-akan ada isi di dalamnya. Rupa-rupanya ada seekor kupu-kupu cuba berjuanguntuk membebaskan diri melalui lubangkecil itu. Kemudian kupu-kupu ituberhenti mencuba. Ia kelihatan seperti telahlama berusaha sedaya upaya dan kini tidakmampu untuk melakukan lebih jauh lagi.

hatiku berasa kasihan melihatnya. Akhirnya, aku mengambilkeputusan untuk membantu kupu-kuputersebut. Aku mengambil gunting danmemotong sisa kekangan dari kepompongitu.Nah! Kupu-kupu tersebut keluar dengan mudahnya. Namun, dia mempunyai tubuh gembung dan kecil, sayap-sayapnyaberkeriut rapat. Aku terus mengamatinya sambil berharap sayap-sayap itu akan mekar dan melebar sehingga mampu menampung tubuh kupu-kupu itu, yang mungkin akan berkembangseiring dengan berjalannya waktu.

Namun, harapanku hanya tinggal harapan.Hakikatnya, kupu-kupu itu terpaksa menghabiskan sisa hidupnya merangkakdi sekitarnya dengan tubuh gembung dan sayap-sayap berkeriut dan tidak sempurna. Dia tidak pernah mampu terbang.Aku yang telah membantu kupu-kupu tersebut tidak mengerti bahawa kupu-kupu tersebut perlu berjuang dengan daya usahanya sendiri untukmembebaskan diri dari kepompongnya.Lubang kecil yang perlu dilalui kupu-kupu tersebut akan memaksa cairan daritubuh kupu-kupu itu ke dalam sayap-sayapnya sehingga dia akan siap terbang dan memperoleh kebebasan dari kepompong tersebut.

Kadang-kadang PERJUANGAN adalah sesuatu yang KITA PERLUKAN dalam hidup kita. Jika ALLAH membiarkan kita hidup tanpa ranjau dan perjuangan, kita mungkin akan jadi lemah dan tak tahan ujian. Kita mungkin tidak kuat untukmenghadapi rintangan bagi mencapai cita-cita dan harapan yang kita idamkan.Kita mungkin tidak akan pernah dapat ‘terbang’ jauh. Sesungguhnya ALLAH itu Maha Pengasih dan Maha memberi kita akal dan tenaga untuk dipergunakan sepenuhnya bagi mencapai kemakmuran.

Kita memohon cinta…Dan ALLAH memberikita orang-orang bermasalah untukdiselamatkan dan dicintai.

Kita memohon kemurahan rezeki dankebaikan hati…DanALLAH memberi kita kesempatan-kesempatan yang silih berganti.

Begitulah cara ALLAH membimbing Kita…Adakah jika saya tidak memperoleh apa yang saya idamkan, bererti bahawa saya tidak mendapatkan segala yang saya inginkan ?

"Kadang-kadang ALLAH tidak memberikan apa yang kita minta, tapi dengan pasti ALLAH memberikan apa yang kita perlu, yang terbaik untuk kita. Kebanyakan kita tidak dapatmelihat hikmah disebaliknya, bahkantidak mahu menerima rencana Tuhan,padahal itulah yang terbaik untukkita. (Al-Baqarah : 216)"

Biar apa pun dugaan, halangan, cabaran...kita boleh tempuhhh...tapi yang selalu menggagalkan kita adalah KITA SENDIRI. Kita tewas dengan kata hati kita sendiri...kita kalah pada kata-kata yang bermain dalam pemikiran kita sendiri...BIAR beribu orang diluar sana kata kita TAK BOLEH...tapi kalau kita kata KITA BOLEH...kita boleh...tapi jika seribu orang diluar sana kata KITA BOLEH..tapi kita sendiri...kata KITA TAK BOLEH....mmg kita akan selamanya TAK BOLEH..

Matlamat Kena BESAR,Impian Kena BESAR


Didalam buku “Learn From Successfull Entrepreneurs”, Bill Gates ada menyatakan yang beliau mahu melatakkan “sebuah komputer di atas setiap meja didalam setiap rumah”. Kata-kata Bill Gates ini diejek dan diperlekeh oleh ramai orang. Tetapi beliau meletakkan matlamat yang mencabar kerana disitu ada keseronokan baginya.

Beliau sanggup berhenti belajar di Universiti dan berkerja berbelas jam tanpa rasa jemu dan letih. Beliau komited dengan matlamatnya yang mencabar itu walaupun orang menganggap beliau tidak siuman.

Matlamat yang berkesan adalah matlamat yang mencabar diri anda supaya tekun merancang dan lebih berusaha. Matlamat yang mencabar ini mampu merangsang nafsu hendak berkahwin minda kita berfikir lebih dan ianya akan memberikan momentum motivasi yang tinggi. Manakala matlamat yang biasa tidak mempunyai daya tarikan yang kuat.

Apa juga teknologi yang ada sekarang tidak akan wujud sekiranya para pencipta, usahawan tidak mencabar otak mereka ke tahap tertinggi. Ia tidak akan dicipta sekiranya mereka hanya berfikir biasa-biasa sahaja. Dengan matlamat yang mencabar inilah menghasilkan idea yang kreatif.

Kini, apakah matlamat anda hanya biasa-biasa sahaja? Cuba cabar diri anda dengan meletakkan matlamat yang besar mulai sekarang. Hendak ada pejabat sendiri, apa salahnya, semuanya tidak mustahil dengan terbuktinya ‘budak’ 18 tahun sudah pun memiliki pejabat sendiri, hasil matlamat yang diletakkan semasa masih bersekolah lagi.

Jadi Jutawan Dengan 10 minit Sehari

Assalammualaikum dan salam sejahtera,

“Saya hendak tunjukkan Fadzli sesuatu yang menarik” Kemudian dia mengeluarkan beberapa keping kertas yang difotastat dan berkata “Setiap hari, saya merancang kewangan saya dengan kertas-kertas ini”

Saya mengangkat kening dan bertanya semula, “Setiap hari?” Beliau menjawab , “Ya, setiap hari. Lebih kurang sepuluh minit, saya teliti semula perbelanjaan harian saya dan dokumenkan di atas kertas ini”

“Apabila kita mahukan sesuatu, kita kena melakukan sesuatu dengan konsisten. Hendaklah luangkan masa setiap hari dan itulah yang saya lakukan”

“Ramai orang mahu menjadi jutawan, tetapi tidak ramai yang ingin berkorban masa menuju ke arah itu. Menjadi jutawan tidaklah mustahil jika kita melakukan apa yang jutawan lakukan”

Satu ungkapan dan nasihat yang menarik daripada Azizi Ali kepada penulis Fadzli Yusof didalam buku “Kuasa Hijrah, Kuasa Untuk Berubah”

Bolehlah kita ambil sedikit pengajaran disini

Terlupa Untuk Mengubah Diri Sendiri



The Biggest Loser baru ditayangkan di Astro. Kalau tidak silap, di Amerika sudah season ke 7.

Untuk menurunkan berat badan dari 300 lbs (135 kg) menjadi sekitar 160 lbs (72 kg) dalam masa 9 bulan bukan satu perkara yang mudah.

Anda perlu menukar kepercayaan anda. Anda perlu menukar gaya makan anda. Anda perlu menukar gaya senaman anda. Anda perlu menukar gaya hidup anda. Kalau anda tak mahu berubah, letaklah 10 jurulatih yang hot dan seksi macam Jillian Michaels dan 10 jurulatih macho dan tegap macam Bob Harper tu, tak boleh jalan jugak.

Sekiranya anda berkata, “Saya gemuk ni bukan sebab pelahap dan malas bersenam. Saya gemuk sebab ada iklan McDonalds, Coca Cola, Pizza Hut, KFC tulah. Makanan macam tu lah yang sebabkan saya jadi gemuk. Cuba iklan macam tu takde, mesti saya dah kurus kering dan hensem macam Pakdi.”

Itu namanya statement of denial. Macam yang selalu anda dengar di RTM dan TV3 sejak malam tadi. Barangkali anda dah dengar sejak Mac 2008.

Kalau semuanya salah orang lain melainkan diri sendiri. Maka, tak payahlah anda bercakap pasal perubahan.

Semua orang ada impian. Saya pun ada impian dan cita-cita juga. Macam peserta The Biggest Loser itulah. Impian mereka untuk jadi orang yang lebih kurus dan lebih sihat.

Tapi disebabkan beberapa perkara, adakalanya impian itu rasa seperti terlalu jauh untuk dicapai. Ia memerlukan banyak pengorbanan dan jalan lebih panjang. Ada orang boleh mencapainya sekarang juga, tetapi kita mungkin hanya akan mencapainya beberapa tahun lagi setelah kita melakukan tindakan-tindakan awal yang diperlukan itu tadi.

New belief. Learn new things. Leave the bad old habit. A lot sacrifices. Make the first step.

Sebab itulah dalam Islam, ia bermula dengan kalimah tauhid. Ia bermula dengan kepercayaan kepada Allah dan Rasul, dan barulah anda buat sesuatu itu berlandaskan kepercayaan yang asas itu lah.

Anda ingin jadi jutawan ?

Tapi umur dah 40 belum jadi-jadi lagi. Hutang keliling pinggang adalah. Itu tandanya selama ini anda tidak buat perkara yang betul untuk jadi seorang jutawan. Anda kena akui anda dah buat silap sejak mula bekerja pada umur 24 tahun, sebab itulah 16 tahun selepas itu, anda masih terbelenggu dalam perlumbaan tikus.

Anda boleh salahkan inflasi. Tun Mahathir. Soros. Duit fiat. Ngeh Koo Ham. OPEC. Blog. Media perdana. Kad kredit. Free market. Kadar faedah. Sentimen. Sembah derhaka. Sub prima. Lisa Surihani. Oh bulan. Bank Negara Malaysia. Akademi Fantasia. Sin Chan. Kebaya nyonya. Globalisasi.

Tetapi ia tidak akan menukar apa-apa.

Ramai orang ada impian. Tetapi hanya sedikit yang merancang dengan baik, bagaimana impian tersebut boleh dicapai satu hari nanti.

Itulah.

Ramai sungguh yang mahu mengubah dunia.

Tapi terlupa untuk mengubah dirinya sendiri.

MARI BELAJAR CASHFLOW DENGAN

pakdi.com(ebook percuma)

Duit , D.U.I.T & " do it "

Memang dah lama juga saya tak menulis, maklumla sibuk dengan urusan seharian. Bagaimana pun pada hari ini saya ingin berkongsi dengan anda semua satu artikel yang ringkas tetapi menarik yang saya 'copy n paste' dari blog www.amarmahmood.com .

Tiga perkataan yang mempunyai sebutan yang sama (hampir) tetapi berbeza maksudnya. Bagaimanapun ia tetap mempunyai kaitan di antara satu sama lain apabila saya memperjelaskan setiap perkataan tersebut di bawah ini.

DUIT adalah simbol kekayaan. Ia adalah pengganti nilai atau alat penukaran yang digunakan dalam sistem masyarakat hari ini. Banyak duit sama maksudnya dengan dia orang kaya. Tidak ada duit pula membawa maksud ia orang miskin. Walaupun duit bukan simbol mutlak tentang kekayaan kerana terdapat simbol-simbol lain yang menunjukkan kekayaan seseorang seperti tanah, rumah besar, kereta besar dan sebagainya. Duit adalah simbol tertinggi yang boleh menjadi pengukur kepada tahap kekayaan seseorang individu.

Manakala, D.U.I.T pula boleh saya pecahkan seperti berikut;
D= Doa U= Usaha I= Iman T= Tawakal

Yang mana, DOA adalah permintaan atau permohonan yang selalu kita maksudkan memohon kepada Allah SWT iaitu pencipta manusia itu sendiri. Dalam masyarakat kita, doa selalu dimaksudkan sebagai satu permohonan yang kita lakukan pada masa-masa yang tertentu dan cara (ritual) yang tertentu. Walaupun DOA itu mempunyai maksud yang sangat luas. Saya ada menyentuh maksud doa dalam buku kedua saya iaitu “Tarik Kekayaan dengan KUASA MINDA”.

USAHA adalah apa yang anda lakukan. Ia selalu dimaksudkan dengan kerja-kerja fizikal yang kita lakukan untuk kita mendapatkan sesuatu pekara atau keinginan kita. Bak kata orang-orang tua, “tanpa usaha, macam mana engkau nak dapat apa yang engkau inginkan..?”

IMAN pula lebih luas. IMAN adalah percaya dan yakin. Dalam Islam, IMAN adalah pekara pokok. Ia adalah apa yang anda PERCAYA dan YAKIN dengan pegangan anda.
Manakala

TAWAKAL pula adalah anda redha atau berserah kepada Allah SWT ke atas apa-apa pekara yang anda alami. Bagaimana anda menyerahkan kepada Allah setiap apa yang telah anda usahakan atau lakukan.Seterusnya, adalah “Do it”. Maksudnya, lakukan ataupun bertindak. Itu maksud paling mudah.Jadi apakah kaitan antara ketiga-tiga perkataan itu?

Mudah sahaja… pada saya, nak dapat duit mesti ada D.U.I.T dan “Do it”. Tanpa keduanya, anda tidak akan mendapat dan menerima duit. Maksudnya, jika anda mahukan duit, anda perlulah berDOA, berUSAHA, PERCAYA (IMAN) yang betul tentang duit dan kekayaan dan seterusnya berTAWAKAL dengan segala usaha anda.

Dan yang penting; “Do it!”. Jika anda masih termenung tanpa melakukannya, duit tidak akan datang pada anda…berTINDAK SEKARANG!


p/s : tengah "do it" hai o bersama group taipan 181.......RM 1 dlm poket pun pergi jumpa prospek .......huhuhuhu, (jgn tabur pasir dlm periuk nasi aku lg) ........CDM 2009 - pasti...

Sila Tinggalkan Zon Selesa Anda Sekarang!!!

Salam pembaca blog pemikirkaya!

Apa khabar? Baiklah hendaknya :) !

Seringkali saya mendengar orang membicarakan pasal zon selesa. Ada yang selesa dan ada yang bercita-cita untuk meninggalkannya. Tapi takut!

Eh, kalau takut nak bertindak tu maknanya masih selesa berada di zon selesalah tu!

Tak kurang pula yang, bercita-cita untuk terus berada pada zon selesa mereka (yang sebenarnya tak selesa mana pun!)

Cuba anda lihat, nelayan!

Ya, nelayan yang kerja mereka tangkap ikan kat laut tu!

Apa yang mereka buat? Untuk mendapatkan rezeki yang lebih baik, mereka akan meninggalkan perairan biasa dan pergi meneroka ke laut dalam yang lebih mencabar untuk mendapatkan hasil yang lebih lumayan.

Begitu jua dengan diri anda, sekiranya anda bekerja makan gaji. Berusahalah dan cuba berjinak-jinak dengan dunia perniagaan dan jangan hanya bergantung pada satu sumber pendapatan sahaja.

Ini kerana dunia perniagaan menjanjikan pulangan yang lebih lumayan dan juga seribu satu cabaran dan dugaan!(Ni yang buat orang tak beraninya!) Macam nelayan kat laut dalamlah juga! Terpaksa berhadapan dengan gelora di lautan dalam.

Bisnes adalah pelaburan yang paling menguntungkan buat sesiapa sahaja yang menceburinya.

Pendapatan sebulan yang anda terima hasil makan gaji mungkin hanya mengambil masa satu hari untuk mendapatkannya!

Ya, ini realiti! Sudah terlalu ramai yang membuktikannya!Kini tibalah pula giliran anda untuk membuktikannya.

Pada siapa? Siapa lagi kalau tak pada diri sendiri terlebih dahulu!

Lepas tu barulah pada keluarga dan kawan-kawan.

Jadi sahutlah cabaran ini!

Tinggalkan Zon Selesa Anda! Mulakan langkah baru!

Salam Kekayaan,

kredit utk :THINKERICH

5 Sebab Kenapa Anda Tidak Kaya

Saya akan dedahkan 5 sebab mengapa ramai orang yang
tidak akan menjadi kaya... dan bagaimana anda tidak
menjadi salah salah seorang daripada mereka.

Apabila anda tahu tentang rahsia ini dan buat apa
yang mereka telah lakukan, anda akan menjadi seperti
mereka. Sebaliknya, jika anda tidak faham dan buat apa
yang mereka tidak lakukan, anda tidak akan kaya.

Konsepnya cukup mudah tapi itulah hakikatnya.

Selepas mengetahui 5 sebab ini, hidup saya mula berubah.
Dan sekarang giliran anda pula. Berikut adalah 5 sebab
mengapa ramai orang susah untuk menjadi kaya dan
bagaimana anda tidak menjadi seperti mereka!

~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~~=~=~=~=~=
Sebab #1 : Menunggu Untuk Bermula
~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~~=~=~=~=~=

Hampir semua orang tidak mahu menunggu untuk berjaya. Tetapi,
pada masa yang sama, mereka sanggup menunggu untuk mula
melangkah ke arah kejayaan.

Nampakkah anda masalahnya disini?

Lagi lama anda menunggu untuk bermula, lama lagi untuk anda
menjana wang, kejayaan dan gayahidup yang anda mahukan.

Ramai orang yang menunggu sehingga semuanya sempurna sebelum
mereka bertindak. Oleh sebab itu, mereka tidak akan bergerak
dan tidak akan mendapat ganjarannya.

Tiada perlumbaan yang akan dimenangi (atau diakhiri) oleh
seseorang yang tidak melepasi garis permulaaan.

Jangan menunggu untuk bertindak. Mulakan hari ini dengan
melangkah ke arah kejayaan.

~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~~=~=~=~=~=
Sebab #2 : Ilmu Kewangan Yang Teruk
~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~~=~=~=~=~=

Kunci kekayaan terletak kepada pemahaman tentang aset dan
liabiliti.

Perbezaanya saya ringkaskan disini: Aset adalah sesuatu yang
masukkan duit kepoket anda. Hutang pula ialah sesuatu yang
keluarkan duit dari poket anda.

Aset : Wang masyuk
Liabiliti: Wang keluar

Ramai orang yang berfikir bahawa rumah, kereta dan harta
benda adalah aset mereka.

Tetapi, yang sebenarnya ialah hampir semuanya menyebabkan
anda keluarkan wang dari poket anda. Mereka MAHUKAN wang
daripada anda. Mereka tidak BERIKAN anda wang.

Oleh itu, daripada definisi diatas, semuanya itu adalah
liabiliti = hutang!

Bila anda mempunyai wang yang banyak MASUK daripada
aset yang sebenar daripada wang yang KELUAR untuk
membayar liabiliti, anda akan bebas dari segi kewangan.

Hanya terdapat satu cara untuk anda lakukannya. Dan ianya
membawa kita kepada...

~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~~=~=~=~=~==~=~=~=~=~=~~=~=~=~=~=
Sebab #3 : Fokus kepada pendapatan aktif daripada pasif
~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~~=~=~=~=~==~=~=~=~=~=~~=~=~=~=~=

Salah seorang jutawan yang saya kenali pernah memberi
nasihat dengan selamba. Beliau berkata "Jika anda
tidak buat duit semasa tidur, anda tidak akan kaya."

Pendapatan aktif adalah gaji yang anda dapat daripada
bekerja. Anda bekerja sejam dan mendapat bayaran untuk
sejam bekerja dan sampai disitu sahaja.

Pendapatan pasif ialah anda bekerja sekali sahaja tetapi
terus mendapat bayaran tanpa putus daripada kerja yang
tidak lagi anda lakukan.

Dengan membuat pelaburan atau mencipta aset sebenar yang
memberikan pendapatan pasif kepada anda adalah tiket untuk
anda menuju kekayaan.

~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~~=~=~=~=~==~=~=~=~=~=~~=~=~=~=~=
Sebab #4 : Tidak faham atau tidak gunakan sistem menjana duit
~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~~=~=~=~=~==~=~=~=~=~=~~=~=~=~=~=

Sistem buat duit ialah sesuatu aktiviti yang boleh buat duit
untuk anda tanpa perlu kerja. Dengan lain perkataan, ianya
satu sistem yang buat duit secara automatik.

Aset yang sebenar hanyalah satu sistem atau yang berkait
dengannya.

Selepas anda mencipta atau gunakan satu sistem buat duit,
tiada had berapa banyak duit yang boleh anda perolehi.

Dengan menjadi pakar kepada sistem duit akan membawa
kekayaan diluar dugaan anda.


~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~~=~=~=~=~==~~=~=~=~=~=
Sebab #5 : Tidak cukup sabar dan tiada keazaman
~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~~=~=~=~=~==~~=~=~=~=~=

Untuk menamatkan apa juga perlumbaan, anda mesti memecut
daripada garisan permulaan dan mengikut terus sehingga
ke garisan penamat.

Ramai orang yang mencipta kegagalan mereka samada tidak
bermula langsung atau tidak tamatkan, atau kedua-duanya
sekali.

Untuk menjana kekayaan, berjaya dan hidup bahagia anda
mestilah mempunyai kesabaran dan keazaman untuk tiba
ke garisan penamat. Anda bukan sahaja perlu bermula,
tetapi mesti tabah mengharungi semuanya.

Bunyinya mungkin sudah jelas, tetapi ianya masih menjadi
punca kegagalan sesorang.

Sebab itulah jika anda sanggup menyertai 5 peratus
mereka yang mengikut 5 perkara diatas, anda mempunyai
peluang yang besar untuk menempa kejayaan dan kemewahan.

Ianya cukup mudah... anda perlu membuat keputusan untuk
mengikut perkara diatas dan lihat perubahan pada hidup
anda nanti. Tetapi, jika tidak, seperti kebanyakkan orang
lain anda tetap seperti sekarang, sama seperti dulu.

Inilah masanya untuk anda membuat keputusan.


Demi Kejayaan Anda,

Minda Orang Makan Gaji

Dalam dunia hari ini kerja makan gaji merupakan pekerjaan paling banyak yang dilakukan oleh umat manusia walaupun era Industri telah berlalu sekian lama.

Tahukah anda bilakah kerja maka gaji ini bermula?

Ya, jawapan telah saya berikan sebagaimana di atas! Era Perindustrian!

Pada zaman sebelum era perindustrian diwujudkan hampir kesemua dan kebanyakan masyarakat bekerja sendiri sama ada petani, penternak, nelayan dan sebagainya untuk menyara kehidupan mereka.

Apabila tiba era perindustrian, maka banyak kilang-kilang didirikan dan banyak peluang pekerjaan wujud. Kerja pengurusan dan pentadbiran dan kewangan juga bertumbuh seiringan dengan kepesatan ekonomi perindustrian.

Maka ramailah masyarakat muda-mudi mulai meninggalkan kerjaya nenek moyang mereka dan lebih selesa bekerja dengan dibayar upah yang dinamakan sebagai gaji.

Dalam pada masa itu, mereka yang mempunyai minda perniagaan mulai mengembangkan perniagaan mereka dengan mewujudkan sebanyak mungkin peluang pekerjaan kepada masyarakat sekitar mereka.

Mereka sedar untuk berjaya dan mengaut lebih banyak keuntungan ialah dengan mengajikan seramai mungkin pekerja yang boleh membantu meningkatkan produktiviti pengeluaran dan seterusnya meningkatkan keuntungan buat mereka.

Apabila mereka tidak mempunyai cukup modal untuk mengembangkan perniagaan mereka, maka mereka wujudkan syer dengan mempelawa para pelabur untuk berkongsi keuntungan dan risiko. Dengan itu mereka terus mengaut keuntungan dan terus menyumbang kepada ekonomi dan tanggungjawab sosial kepada masyarakat.

Hari ini, agak sukar untuk kita mencari peratusan yang tinggi di kalangan mereka yang hidup kerjanya makan gaji tetapi hidup kaya raya dan bebas daripada belenggu hutang.

Ini kerana kebanyakkan mereka menjadikan dan mencagarkan pendapatan mereka untuk dijadikan alat untuk mereka membuat lebih banyak hutang….

Sekarang anda mulai faham dan mengerti kenapa orang makan gaji sekadar hidup untuk cukup makan sahaja!

Ini kerana mereka yang ‘Makan Gaji’ setiap bulan kerjanya adalah untuk makan kesemua hasil gaji mereka tanpa ada sebarang simpanan dan perancangan untuk masa hadapan.

Apa yang mereka fikirkan hanyalah jaminan untuk hidup pada masa itu sahaja. Mereka mungkin tidak merancang untuk menyimpan dan melabur sebaliknya mereka lebih gemar dan berminat merancang “apa yang ingin dibelanjakannya”

Sebab itulah shopping complex di mana-mana sentiasa dipenuhi oleh pengguna yang menggunakan sehingga habis wang mereka bahkan ada yang menggunakan kad plastik (kad kredit) untuk berbelanja memenuhi kemahuan mereka yang tak pernah berakhir..

Kesimpulannya orang makan gaji kerjanya adalah untuk makan dan habiskan kesemua wang pendapatan mereka, apa yang berada dalam minda mereka adalah belanja sehingga habis..

Manakala orang yang berniaga akan menjadi kaya (ada juga orang berniaga tak kaya!) kerana mereka hanya berfikiran bagaimana nak dapatkan keuntungan dan mengembangkan perolehan mereka.

Jika hari ini mereka mendapat untung RM5,000.00 mereka akan pula berfikir macamana nak dapatkan RM50,000 pula dan begitu lah seterusnya..apabila mereka telah melihat peluang mereka akan terus mencari peluang yang lain..

Adalah tidak salah jika anda kerja makan gaji, cumanya anda perlu ada kesedaran untuk menggunakan sebahagian daripadanya untuk dijadikan modal pelaburan bagi perancangan masa depan anda dan bukannya menjadilkannya sebagai modal untuk menambahkan beban hutang peribadi anda!

sumber dari PEMIKIR Kaya

Hai-O sales rise on lower petrol prices

Consumer sentiment improved in November, it says

PETALING JAYA: Hai-O Enterprise Bhd says consumer sentiment improved in November, thanks to lower petrol prices.

“October was our weakest month in the second quarter but sales showed improvement last month as the Government started to reduce petrol prices and consumers geared up for the festive season,” financial controller Hew Von Kin told StarBiz.

The company, which provides Chinese healthcare products, has been benefiting from the growth of its multi-level marketing (MLM) division.

Hew said MLM customers were mainly civil servants, who enjoyed fixed income and therefore unaffected in terms of spending.

Besides, its products are not premium-based, hence there will still be demand as consumers shift to mid-range products from high-end ones.

“We expect the wholesale and retail divisions to weaken after Chinese New Year while the MLM division is likely to stay resilient as people seek part-time jobs to supplement their income,” he said, adding that new MLM memberships would offset the slower spending next year.

Hai-O launched a series of healthcare supplement products last weekend, which have received positive response so far.

“We plan to launch a range of skincare products in the first quarter of next year. We have already secured the approvals and are currently working on the packaging and design,” Hew said.

Last week, Hai-O reported a stronger net profit of RM10.9mil for the second quarter ended Oct 31, or almost 20% higher than the previous corresponding period of RM9.1mil.

Revenue jumped to RM87.3mil from RM80.5mil a year ago, thanks to higher contribution from the wholesale and MLM divisions. For the first half year, net profit was RM24.5mil on revenue of RM200.2mil.

On a quarterly basis, second-quarter net profit was lower by 20% from the first quarter’s net earnings of RM13.6mil.

In the filing to Bursa Malaysia, the company said the weaker quarter-on-quarter results were due to smaller contribution from MLM.

However, the retail business achieved better sales in the second quarter from the first, thanks to members’ sales promotions and higher margins from its house brand products.

Hai-O’s internal growth target for the financial year ending April 30, 2009 was to achieve 5% in sales, it said.

OSK Investment Bank, in a report, said next quarter’s performance would stay strong driven by the retail division, which would benefit from the Chinese New Year celebrations next month.

“Hai-O’s attractive incentives will continue to drive the expansion of its MLM network and help the group to expand into new markets, like Indonesia, which will kick-start in March,” OSK said.

Hai-O is cash-rich with a war chest of almost RM48mil and generates good dividend yield of about 13%.

Nak Join,Nak maklumat tentang biznes ini ,cadangan, komen atau apa2 yg anda ingin luahkan ..

Contact Form

Saya akan hubungi anda(emel@call)kemudian.. Perkara yang paling sukar dalam perniagaan bukanlah
“Bagaimana Untuk Menjual & Mendapatkan Keuntungan?” tetapi “Bagaimana Untuk Bermula?”….kerana jika tiada permulaan, maka tidak ada perniagaan - Steve Schricoff penulis buku “The Miracle Of Business
APA YANG ANDA LAKUKAN SEKARANG!!!!! Peluang hanya datang dan pergi "Dalam sistem sosial orang cina,anak lelaki adalah pewaris keturunan.Salah satu cara menunjukkan penghormatan kpd kedua ibubapa dan menggangkat mertabat keluarga adalah menjadi kaya.Satu-satunya cara menjadi kaya adalah melalui bidang perniagaan... " Landasan Kerjayaan Biznes Ini Telah Terbukti Hebat Ikut ajer landasan kerjayaan ini....usah lagi memandai mencipta roda yang lain. BUAT BIAR SAMPAI JADI INTAN JUTAWAN Bersama Group TAIPAN 181KB.......JATUH ...BANGUN.....LAWAN...... ACTION IS POWER

Mutiara Kata

"Kadang-kadang ALLAH Sembunyikan Matahari,DIA Turunkan Hujan,Ribut dan Petir..Kita Bersedih dan Tertanya-tanya Kemana Hilangnya Matahari?? Rupa-rupanya ALLAH nak Hadiahkan Kita PELANGI Yang AMAT INDAH"
"Hidup ini umpama Mesin Pengasah,samada ia menghancurkan anda atau menggilap anda..... Anda sendiri yang menentukannya."
"Laut mati..MATI hanya kerana ia menerima air dan tidak mengeluarkan setitik pun airnya.Ia sembelit dan sesak.Salah satu hukum hidup yang agung ialah hukum peredaran. Sentiasalah mengedarkan kebaikan dan kebaikan akan sentiasa mengedarkan anda."
"Jika kita tidak mampu menjadi garam untuk memasinkan ikan..jangan pula kita menjadi langau untuk merosakkan ikan tersebut."
"Apabila seorang Samurai sejati bertarung,Ia bersedia untuk menghadapi maut, tetapi yang lazimnya lawannyalah yang menemui ajal."
"Mereka yang berjaya sebenarnya lebih banyak gagal daripada yang tidak berjaya...hanya kerana mereka lebih banyak mencuba daripada mereka yang tidak berjaya." ANDA PERCAYA..... ANDA BUAT........ ANDA PASTI BERJAYA!!!

Sydney 2009 - Best

Sydney 2009 - Best

"Tanam Pinang Rapat-Rapat, Supaya Senang Puyuh Berlari; Ku Pinang-Pinang Tak Dapat, Ku Beli Phero-X, Baru Jadi..." Phero-X : Teknik memikat Isteri melalui sains.