Rahsia bisnes orang Cina


Rahsia Bisness Orang Cina

Bekerja Keras!
Sejarah bisnes orang cina:
“Jika dahulu berniaga air di tepi jalan , maka anaknya akan membuka restoran dan barangkali cucunya akan membuka kilang air dalam tin.”

“Jika maju lebih Berjaya daripada orang lain, kita tidak mempunyai pilihan kecuali bekerja dengan lebih kuat dan rajin”

Falsafah Bisnes Orang Cina:
“ Peniaga yang jatuh akan terasa sakit tetapi kesakitan itulah yang membuatkannya bangkit semula”

“Wang digunakan untuk menghasilkan wang”

“Kegagalan pertama tidak bisa melunturkan semangat . Sebaliknya membuatkan kita bertambah gigih.Gagal kali kedua dijadikan pengajaran. Kegagalan kali ketiga dilihat kebijaksanaan. Gagal yang seterusnya menguji kecekalan dan ketabahan”

“Apabila membabitkan diri dalam perniagaan , kita perlu menetapkan matlamat bagi mendapatkan keuntungan jangka panjang”

Seni Bisnes Orang Cina

“Dunia perniagaan penuh dengan sepak terajangnya. Oleh itu, peniaga perlu mempersiapkan dirinya dengan seni kungfu perniagaan bagi menghadapi sebarang bentuk serangan dan kemungkinan yang mendatang.”

Tip 1: Seni berniaga cukup halus dan tidak memadai dengan mempelajarinya secara teori . Berniaga perlu praktikal dan menuntut seseorang sentiasa bersikap fleksibel.

Tip 2: Peniaga perlu bersikap ringan tulang , peramah dan menjadikan pelanggan mereka sebagai saudara ataupun paling kurang , sebagai sahabat yang rapat.

Tip 3: Peniaga perlu mempunyai daya ketahanan , mental dan jiwa yang kuat.

Amalan Bisnes Orang Cina:
“Tanpa rugi tidak mungkin akan dapat untung.”

Tip 1: Majikan yang baik dan bertanggungjawab akan merangsang pekerjanya supaya bekerja lebih kuat dan berkhidmat dengan sepenuh hati.







Etika Bisnes orang Cina:
“Kerugian jangka masa singkat adalah laluan bagi mendapatkan keuntungan jangka masa panjang”

Tip 1: Peniaga tidak boleh terlalu rigit. Sebaliknya perlu membenarkan proses tawar menawar.

Rahsia Bisnes Orang cina:
“ Walaupun kasih sayang dan ketaatan tidak dapat di nilai dengan wang ringgit tetapi kekayaaan akan dapat memberikan kebahagian dan meningkatkan status sosial keluarga dalam masyarakat.”

Tip 1: Wang tidak pernah dijadikan sebagai halangan . Asalkan ada kemahuan , disitu ada jalan. Yang penting, kena berusaha , tabah dan tahan untuk hidup susah.

Petua Bisnes Orang Cina:
“Petua untuk Berjaya dalam bidang perniagaan adalah menjadi peniaga yang boleh dipercayai , mudah berurusan dan tidak cerewet.”

  • Bagi menjadi peniaga yang Berjaya, mereka perlu dapat memberi dan mendapatkan keyakinan para pelanggan.
  • Peniaga Cina tidak takut dan tidak kedekut mengeluarkan sedikit perbelanjaan asalkan mereka dapat menangkap dan memikat pelanggan.

Kejayaan Bisnes Orang Cina
“Kesabaran itu memang pahit tetapi buahnya amat manis sekali”

Bakat Bisnes Orang Cina
“Dimana ada air disitu ada Orang Cina”

  • Antara cirri-ciri yang dapat menunjukkan seseorang itu mempunyai bakat berniaga adalah mukanya bulat, dan manis dipandang, badan berisi, dahi cerah dan luas serta ghairah dengan wang.”(baca boleh,percaya jangan)

Kemahiran Bisnes Orang Cina

Emas yang tersembunyi hanya dapat dikeluarkan jika seseorang berusaha mencari dan mengggalinya.
  • Usahawan dan peniaga tulen tidak pernah menjadikan tempat sebagai alas an untuk tidak berniaga.
  • Dalam bidang perniagaan , tidak ada istilah sakit. Yang ada bangkit dan jangan takut pada benda yang pahit.
  • Mahir atau tidak seseorang peniaga hanya dapat diketahui selepas ia Berjaya mengatasi segala rintangan yang dihadapi dalam perniagaan yang berisiko tinggi
p/s: ambil yg baik,,yang buruk jangan ikut..

Bersyukur,bersyukur dan bersyukur....

Bila bersyukur, nikmat yang dilimpahi dalam hidup akan ditambahkan lagi. Dalam aspek Law of Attraction, rasa bersyukur merupakan perasaan yang sungguh kuat dan mampu meningkatkan getaran tenaga positif lalu menarik lebih banyak situasi-situasi positif dalam hidup Anda.

Tapi, kat mana yang kita nak bersyukur ni? Bersyukur pada apa yang Anda ada sekarang, segala apa yang Anda miliki dan segala apa yang dipunyai oleh Anda hari ini.

Setiap pagi saya bangun, saya amat bersyukur kerana saya ada peluang untuk mencemerlangkan hari-hari saya. Sebelum saya tidur, saya amat bersyukur kerana saya dapat menggunakan hari ini untuk menimba ilmu bagi memajukan lagi pencapaian diri saya.

Anda juga boleh lakukan perkara yang sama. Bila bangun esok pagi, akan rasa ceria.

Selain itu, saya bersyukur dengan apa yang saya ada sekarang dan dengan apa yang akan saya dapat di masa akan datang dalam imaginasi saya. Imaginasi jika digabungkan dengan rasa kesyukuran merupakan satu perasaan yang sungguh kuat yang mampu menarik apa saja yag Anda mahukan. Selain itu, jika Anda selalu berbuat demikian, ia akan menjadikan Law Of Attraction menarik kemahuan Anda datang lebih cepat dari yang sepatutnya.

Dengan syarat, hilangkan segala keraguan, kesangsian dan segala kemusyukilan. Bila ia ada walaupun sedikit, ini akan membantutkan proses penarikan LOA dan apa yang Anda sangsikan itulah yang akan jadi realiti.

Jika Anda ragu (walaupun sedikit) yang LOA takkan menjadi dan takkan dapat menarik apa yang Anda mahukan, maka itulah yang jadi realiti di mana apa jua yang Anda imaginasikan tak menjadi, kerana Anda pernah memikirkan ia tak menjadi!

Simple. Jadi, buangkan keraguan, tambahkan keyakinan dan panjatkan lebih banyak kesyukuran. Buang habis keraguan tu, sehabs yang mungkin sampai dah takde yang tinggal.

Rasa bersyukur yang mendalam membangkitkan keceriaan dan membuatkan Anda merasa lebih tenang. Bagi diri saya, bila saya mula susah hati dan rasa sedikit tertekan, saya lihat pada benda-benda yang saya ada, family saya, moto nouvo saya, pc saya,kawan-kawan taipan181 saya, orang kampung saya dan kemudian saya panjatkan rasa syukur kerana saya ada semua ini.

Kesan daripada itu, rasa menjadi lebih tenang, lebih bermotivasi dan mampu menghadapi tekanan dengan penuh yakin. Saya juga pernah sesekali takde duit dan pernah banyak kali strategi promisi saya tak membuahkan hasil. Tetapi, saya tak fokus pada segala yang tak berhasil tu tapi pada semua benda yang saya miliki di depan mata saya.

Bila dah nampak, tiba-tiba timbul rasa syukur, kerana dalam minda saya sudah tertanam suis automatik yang bila saya nampak benda-benda tu rasa syukur akan timbul dengan sendirinya.

Kesan daripada itu, selepas beberapa hari, untung dah mula 'masyuk' secara konsisten dan promosi agak menjadi dengan idea-idea baru. Hidup saya juga mdah menjadi lebih stabil selepas itu. Jadi, buat senarai Anda sendiri, jika ia berkesan untuk saya, ia berkesan untuk Anda juga.

Rumusannya, kita lebih senang untuk mencapai apa yang kita mahu bila kita berada di dalam keceriaan berpanjangan dan sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang ini. Bila dah selalu buat, Anda akan mula perasan yang rahmat hidup takkan pernah habis. Inilah yang dipanggil 'abundance' dalam kebanyakan buku-buku kuasa minda.

Perbuatan bersyukur juga dapat meningkatkan motivasi diri Anda. Dikala Anda tidak bermotivasi, cuba lihat sekeliling Anda dan fokus pada apa yang Anda ada lalu ucapkan rasa bersyukur. Buat senarai benda-benda dan segala apa yang Anda mahu bersyukur kerana ia ada pada Anda.

Contohnya, Anda boleh selalu online untuk membaca blog ini, mampu bangun pagi dengan penuh ceria, Anda masih ada kelima-lima deria Anda dan Anda mempunyai minda yang cukup hebat juga yang tak terhingga kuasanya. Anda juga ada kerjaya tetap, mempunyai keluarga bahagia, mampu mengambil makanan 3 kali sehari dan mampu ada duit untuk membeli keperluan Anda.

Jangan bandingkan dulu dengan sesiapa, cuma panjatkan kesyukuran kerana semua itu ada pada Anda.

Jangan sesekali asyik tumpukan fikiran pada benda yang Anda rasa kurang dan menyebabkan Anda rasa tertekan, seperti tak cukup duit, takde hanphone baru, tak dapat beli baju baru, selalu tak dapat online, takde idea nak tulis artikel baru ataupun takde ransangan motivasi untuk memulakan hari baru. Sebab, bila Anda berbuat begini, LOA akan terus menarik situasi-situasi negatif datang pada Anda serta merta lalu menjadikan Anda semakin teruk dari yang sebelumnya.

Kesan daripada itu, hidup Anda takde kemajuan dan apa yang Anda inginkan bagaikan jauh tak tercapai. Mengapa? Sebab Anda menumpu fikiran pada kekurangan Anda dan tak pernah bersyukur sedikit pun dengan apa yang Anda miliki.

Jadi, tumpukan pada apa yang Anda ada sekarang ini (bukan yang takde dan yang Ada rasa kurang) serta selalu bersyukur dengan sepenuh hati, seikhlas hati. Lafazkan dengan rasa terharu dan biar Anda rasakan kesyukuran itu meresap jauh ke dalam seluruh badan Anda. Oh ya, lebih baik lafazkan dengan nada berbisik.

Amalkan selalu, kerana ia dapat menyuntik motivasi dan 'menyelamatkan' Anda dari perangkap pemikiran negatif.

Nak Kaya Kena Menjadi Orang Yang Di sukai dahulu

Kenapa orang sering tidak suka dengan anda? Tidak ramai orang yang mahu berkawan dengan anda. Bukan kerana anda miskin. Atau anda berwajah hodoh. Tak lain kerana sikap anda!

Sikap menentukan siapa diri kita sebenar. Sikap ialah tabiat semula jadi kita, darah daging kita. Kita tidak dapat berbohong dengan sikap kita sendiri. Sikap kita sentiasa terserlah apabila kita berhadapan dengan orang lain.

Sekarang anda cuba bina sikap yang baik dengan semua orang. Jangan bertahan dengan sikap tamak dan buruk kita. Jangan bertahan dengan dunia yang sedikit yang tidak mampu dibawa ke mana-mana. Dunia yang sedikit tidak mampu pun untuk menyelamatkan kita dari sakit, lebih-lebih lagi dari mati. Dunia yang sedikit tidak mampu menahan kita dari menjadi tua, lemah dan tidak berdaya: fizikal dan mental.

Jadi juallah dunia ini untuk menjadi orang yang disukai orang lain. Bagaimana?

1. Utama kepentingan orang lain. Diri kita kemudian.
2. Senyum dengan semua orang. Tegur dan sapa mesra mereka.
3. Belanja orang lain makan atau minum.
4. Jemput orang ke rumah. Jangan rendah diri dengan keadaan rumah kita yang sederhana.
5. Beri hadiah pada orang walaupun barangan yang murah harganya.
6. Beri nasihat yang baik kepada orang, walaupun diri kita tak sebaik mana.
7. Memahami "body language - bahasa badan" yang diisyaratkan orang kepada kita. Jangan buat-buat tak faham.
8. Merendah diri. Pepatah Melayu ada menyatakan: "Ular menyusur akar takkan hilang bisanya." Diri anda tak kurang apabila anda merendah diri. Malah orang lebih suka.
9. Buat baik dengan kanak-kanak, orang tua, orang miskin dan mangsa bencana alam.
10. Kurangkan menggunakan perkata 'aku'. Lebih gunakan perkataan 'kita'.
11. Jangan membawa kereta dengan laju di kawasan orang ramai.
12. Elakkan "favour" untuk diri sendiri. Banyakkan "favour" untuk orang lain.
13. Jangan sakitkan hati orang lain.
14. Jangan ada niat dalam hati untuk susahkan orang lain.
15. Tanamkan sifat ikhlas.
16. Jaga bau badan dan bau mulut. Orang yang berhati busuk kekadang mengeluarkan bau badan dan bau mulut.
17. Telus dalam bertindak dan mengurus orang bawahan.

Orang yang disukai oleh ramai orang disukai Allah SWT. Jika ramai orang suka kita, hati kita berada di dalam keadaan positif, produktif dan aman damai. Sebahagian dari tenaga kita tidak susut kerana digunakan untuk berhadapan dengan kesusahan yang dilakukan oleh orang lain. Tenaga produktif ini boleh digunakan untuk faedah yang bermanfaat.

p/s:Sebab utama tiada jaringan biznes adalah anda tidak pernah menyukai semua orang..anda syyokk sendirii dan terlalu berpransangka thadap orang.......SENYUM...Senyummm..lah..

Work stress OR it is Time to Changes....

Stress is the direct result of misplaced worry. There are many synonyms to the term 'stress' ? you have anxiety, pressure, strain, constant worry, nervous tension, mental trauma and so on. All these words depict one thing ? DANGER to your both mental and physical well being

Job stress can be defined as the harmful physical and emotional responses that occur when the reqirements of the job do not match the capabilities, resources, or needs of the worker. Job stress can lead to poor health and even injury.

DARE TO CHANGE?

You have to make a bold decision that if you dare to change then you can suceed. It is not about others but it is about you and

YOU ARE THE CEO OF YOUR OWNSELF!

Take the responsibility

Take the ownership

Take the Power to be a Leader

That's why I take the role to be

The Mentor in my business

and I create LEADERS

in MY Group

So If you want changes in your career

Call me @ email me.....Nowww...

Mentor saya pesan:


"Jatuh .......Bangun........Lawan....

walaupun bertongkat.."


BMW 645ci ........taipan 181(my dream car)

hanya sekadar harta dunia.....tidak kekal selamanya...tapi saya mahu merasainya.....Just Do It.


Nak Join,Nak maklumat tentang biznes ini ,cadangan, komen atau apa2 yg anda ingin luahkan ..

Contact Form

Saya akan hubungi anda(emel@call)kemudian.. Perkara yang paling sukar dalam perniagaan bukanlah
“Bagaimana Untuk Menjual & Mendapatkan Keuntungan?” tetapi “Bagaimana Untuk Bermula?”….kerana jika tiada permulaan, maka tidak ada perniagaan - Steve Schricoff penulis buku “The Miracle Of Business
APA YANG ANDA LAKUKAN SEKARANG!!!!! Peluang hanya datang dan pergi "Dalam sistem sosial orang cina,anak lelaki adalah pewaris keturunan.Salah satu cara menunjukkan penghormatan kpd kedua ibubapa dan menggangkat mertabat keluarga adalah menjadi kaya.Satu-satunya cara menjadi kaya adalah melalui bidang perniagaan... " Landasan Kerjayaan Biznes Ini Telah Terbukti Hebat Ikut ajer landasan kerjayaan ini....usah lagi memandai mencipta roda yang lain. BUAT BIAR SAMPAI JADI INTAN JUTAWAN Bersama Group TAIPAN 181KB.......JATUH ...BANGUN.....LAWAN...... ACTION IS POWER

Mutiara Kata

"Kadang-kadang ALLAH Sembunyikan Matahari,DIA Turunkan Hujan,Ribut dan Petir..Kita Bersedih dan Tertanya-tanya Kemana Hilangnya Matahari?? Rupa-rupanya ALLAH nak Hadiahkan Kita PELANGI Yang AMAT INDAH"
"Hidup ini umpama Mesin Pengasah,samada ia menghancurkan anda atau menggilap anda..... Anda sendiri yang menentukannya."
"Laut mati..MATI hanya kerana ia menerima air dan tidak mengeluarkan setitik pun airnya.Ia sembelit dan sesak.Salah satu hukum hidup yang agung ialah hukum peredaran. Sentiasalah mengedarkan kebaikan dan kebaikan akan sentiasa mengedarkan anda."
"Jika kita tidak mampu menjadi garam untuk memasinkan ikan..jangan pula kita menjadi langau untuk merosakkan ikan tersebut."
"Apabila seorang Samurai sejati bertarung,Ia bersedia untuk menghadapi maut, tetapi yang lazimnya lawannyalah yang menemui ajal."
"Mereka yang berjaya sebenarnya lebih banyak gagal daripada yang tidak berjaya...hanya kerana mereka lebih banyak mencuba daripada mereka yang tidak berjaya." ANDA PERCAYA..... ANDA BUAT........ ANDA PASTI BERJAYA!!!

Sydney 2009 - Best

Sydney 2009 - Best

"Tanam Pinang Rapat-Rapat, Supaya Senang Puyuh Berlari; Ku Pinang-Pinang Tak Dapat, Ku Beli Phero-X, Baru Jadi..." Phero-X : Teknik memikat Isteri melalui sains.