Sikap paling nyata tidak menepati kehendak al-Quran apabila setiap khabar yang diterima baik melalui surat menyurat, lafaz mulut, SMS, e-mail yang difowardkan, tulisan yang diposkan di ruang siber dan bermacam lagi, diambil bulat-bulat tanpa menyelidik dan lebih parah disebar-sebarkan pula. Berani saya katakan hampir 90% yang menyebarkan khabar-khabar yang mereka terima sebenarnya tidak langsung menyelidik kebenaran khabar tersebut.
Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. [al-Hujurat 49:6]
Allah Azza wa Jalla memerintahkan kita untuk menyelidik dahulu setiap perkhabaran yang kita terima kerana ianya boleh jadi tidak benar. Selain itu perlu juga dijelaskan bukti-bukti yang menjadi sandaran bahawa khabar yang akan disampaikan atau disebarkan itu adalah benar bukannya teori-teori atau sangkaan semata. Sebagaimana pengajaran daripada firman Allah yang bermaksud:
Bawalah kemari keterangan-keterangan yang (membuktikan kebenaran) apa yang kamu katakan itu, jika betul kamu orang-orang yang benar. [al-Baqarah 2:111]
Kesan menyebarkan berita yang palsu boleh membawa kepada porak peranda dan menghukum dengan tidak adil. Mungkin ada yang berhujah tiada salahnya menyebarkan sesuatu berita tanpa disemak kerana mungkin berita tersebut benar? Kemungkinan untuk benar itu masih tidak mutlak kerana peluang ianya benar adalah 50% sahaja sedangkan berita yang masih samar-samar kebenaranya tetap berbahaya seperti berita palsu. Apakah kita berani mengambil risiko sekiranya khabar yang disampaikan itu dusta? Allah Azza wa Jalla berfirman:
Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu di dunia dan di akhirat, tentulah kamu dikenakan azab seksa yang besar disebabkan kamu turut campur dalam berita palsu itu. Iaitu semasa kamu bertanya atau menceritakan berita dusta itu dengan lidah kamu, dan memperkatakan dengan mulut kamu akan sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan yang sah mengenainya dan kamu pula menyangkanya perkara kecil, pada hal ia pada sisi hukum Allah adalah perkara yang besar dosanya. [an-Nur 24:14-15]
MENGHUKUM MURTAD
Apabila menerima desas-desus berita berkaitan dengan seseorang murtad, sesat dan seumpamanya maka seharusnya kita sangat berhati-hati sebelum menjatuhkan sebarang hukuman kerana dikhuatiri kerana mulut badan binasa. Sebelum kita berani menghukum individu tertentu kita perlulah jelas kemampuan manusia adalah terbatas dalam menilai kerana kita hanya mampu menilai zahir sesuatu dan selebihnya kita serahkan kepada Allah Azza wa Jalla. Ini pernah dijelaskan di dalam sebuah hadis dari Usamah bin Zaid:
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah mengutuskan kami dalam suatu pasukan. Kami sampai di Al-Huruqat, suatu tempat di daerah Juhainah pada waktu pagi. Aku berjumpa seorang lelaki, lelaki tersebut menyebut La ilaha ilAllah lalu aku menikamnya. Aku menceritakan peristiwa itu kepada Rasulullah.
Hadis di atas menjelaskan bahawa kita tidak mampu menilai iktikad aqidah seseorang selagi mana dia tidak menzahirkan kekufuran. Dalam satu hadis lain pabila Khalid berkata kepada Rasululllah shallallahu ‘alaihi wasallam bahawa “Berapa banyak orang yang shalat dan berucap dengan lisannya (syahadah) ternyata bertentangan dengan isi hatinya, ” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Aku tidak disuruh untuk meneliti isi hati manusia dan membelah dada mereka. [Dikeluarkan Imam al-Bukhari dan Muslim. Sahih Bukhari - hadis no: 4351 dan Sahih Muslim - hadis no:1064]
Persoalan iktikad adalah hal individu berkenaan dengan Allah Subhana wa Ta’ala dan kita tidak boleh menilai melampui batas dan kemampuan. Penilaian boleh hanya dibuat berdasarkan bukti-bukti atau hujjah-hujjah zahir dan bukannya secara teka-teka. Sekiranya kita ingin menyatakan si fulan itu telah murtad maka kita perlulah mendatangkan bukti yang kukuh bukan sekadar dengan mendengar desas-desus.
Sekiranya tiada bukti yang jelas ataupun kukuh maka adalah lebih baik berdiam diri dan bukannya terus membuat kesimpulan si fulan itu telah murtad, telah kafir dan sebagainya. Perbuatan mengkafirkan individu dengan menyatakan dia telah murtad, sesat dan seumpamanya sewenang-wenangnya bukanlah etika Islam. Bagaimana sekiranya dalam kita menuduh aqidah individu tersebut telah punah namun hakikatnya dia masih Islam? Amaran Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam yang bermaksud:
Apabila seseorang mengkafirkan saudaranya, maka ucapan mengkafirkan itu akan kembali kepada salah seorang di antara keduanya iaitu yang berkata atau yang dikata. [Dikeluarkan Imam Muslim di dalam Sahihnya - hadis no: 60]
Marilah kita bersama menjaga adab kita dalam berinteraksi dengan apa sahaja khabar, berita, artikel, tulisan dan sebagainya yang sampai kepada kita. Luangkan sedikit masa untuk selidik kebenarannya. Janganlah kerana matlamat baik kita ingin menyampaikan peringatan atau menambah perbincangan telah menyebabkan kita mengingkari perintah Allah. Janganlah kerana seronok berbincang kita mengetepikan contoh tauladan daripada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam.
SIASAT SEBELUM MENYEBAR, TELITI SEBELUM MENGHUKUM!