Suami isteri sertai MLM Hai-O antara Bumiputera berjaya nikmati hidup mewah
SITI Rohana Yusoff dan Kartini Mat Yaakob pernah berkhidmat sebagai guru sekolah beberapa tahun lalu, tetapi kini, kedua-dua wanita Kelantan itu antara tonggak pengedar skim pemasaran pelbagai peringkat (MLM) Hai-O Marketing Sdn Bhd (Hai-O).
Mereka membuktikan wanita sama ada bekerja atau suri rumah mampu menjadi tenaga penggerak utama bagi meningkatkan taraf hidup keluarga. Kedua-duanya berani berhenti makan gaji untuk menghadapi cabaran perniagaan MLM bersama suami masing-masing sebelum berjaya sebagai Crown Diamond Manager (CDM) dalam skim pemasaran Hai-O.
Siti Rohana, 34, dan suaminya, Azlan Deraman, 35, serta Kartini, 35, bersama suaminya, Kamarudin Mamat, 35, antara bukti Bumiputera mampu menjadi usahawan berjaya menerusi bidang MLM.
Bidang itu turut mengeratkan hubungan serta memanfaatkan pengalaman sesama usahawan. Apa yang menarik, Kamarudin dan Azlan sama-sama belajar di Sekolah Menengah Datuk Mahmood Paduka Raja, Tanah Merah dulu.
Menerusi bidang itu, mereka turut membantu mewujudkan peluang rezeki kepada masyarakat, terutama wanita dan graduan tanpa terlalu bergantung kepada makan gaji sama ada di sektor awam atau swasta.
Bernaung di bawah Hai-O Marketing Sdn Bhd, iaitu anak syarikat kepada Hai-O Enterprise Bhd, kumpulan disenaraikan di Papan Utama Bursa Malaysia, Siti Rohana dan Kartini menganggap kesenangan dikecapi mereka hasil semangat kerjasama upline dan downline.
Ini sejajar semangat pengasas dan Pengarah Urusan Kumpulan Hai-O, Tan Kai Hee, untuk memberi semula apa diterima daripada masyarakat, bagaikan simbolik burung camar yang menjadi lambang korporat kumpulan.
Malah, menerusi bidang MLM yang turut disertai pelbagai kaum, walaupun kebanyakannya Bumiputera, dapat mengeratkan hubungan antara kaum.
Siti Rohana atau lebih dikenali Kak Ana ketika ditemui dalam lawatan Hai-O ke Seoul, Korea Selatan, baru-baru ini berkata, kemesraan hubungan kaum lebih menonjol apabila kerjasama itu memberi kebaikan dari segi ekonomi.
Menceritakan pengalaman menyertai MLM Hai-O, Siti Rohana berkata, kira-kira lima tahun lalu, beliau hanya guru sejarah di sebuah sekolah di Rawang selepas menerima Ijazah Sains Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), manakala suaminya lulusan universiti sama dalam bidang Ekonomi (Statistik).
Katanya, produk pakaian dalam pembentukan kontur badan berteknologi infra merah Premium Beautiful keluaran Hai-O mengubah hidupnya bersama suami, bekas jurutera swasta.
Ketika itu, katanya, beliau kerap tidak sihat dan selepas mencubanya tahap kesihatannya meningkat serta menjadi pendapatan sampingan.
Bermula sebagai pengedar di sekitar daerah Hulu Selangor, beliau tabah mengharungi rintangan awal sebelum muncul CDM pada Januari 2005 dengan pendapatan enam angka bersama suaminya.
Sehingga kini, mereka melahirkan lebih 30 CDM dengan membimbing 7,000 pengedar, terutama di Hulu Selangor, Gombak dan Batu Caves.
“Saya tiada pengalaman niaga sebelum itu. Cubaan pertama dalam Hai-O berjaya kerana saya serasi dengan produk itu,” kata ibu empat anak itu.
Azlan pula aktif pada September 2003 selepas empat bulan penyertaan isterinya serta menjadi CDM pada Julai 2005 dengan memanfaatkan sistem pemasaran lebih strategik untuk mudah diaplikasi dan menaikkan downline.
“MLM mampu mengubah taraf hidup usahawan Bumiputera, terutama bernaung bawah Hai-O,” katanya yang menjadikan slogan syarikat, Hai-O My Choice For Life sebagai pembakar semangat.
Sementara itu, bagi pasangan Kartini dan Kamarudin, tujuh tahun lalu, ketika menjadi guru berijazah dengan gaji lebih RM2,000 seorang, mereka hanya mampu memandu Proton Iswara Aeroback serta tinggal menyewa.
Lebih empat tahun lalu, Hai-O mengubah hidup mereka serta memiliki kereta E200 Kompressor dan mampu membeli rumah lebih RM400,000 dengan pendapatan enam angka.
Kartini menjadi CDM pada 2003, manakala Kamaruddin setahun kemudian dengan lebih 1,000 downline ketika itu dan kini menjadi 6,000 orang.
Mereka yang dikurniakan dua cahaya mata kini selesa sentiasa berdua menjalankan perniagaan, memberi kursus pengukuhan kepada downline atau mencari pelanggan kerana waktu kerja lebih fleksibel.
Sejak menyertai Hai-O yang menawarkan insentif percutian tiga kali setahun jika melepasi sasaran jualan ditetapkan, kedua-duanya sudah 15 kali makan angin di luar negara, termasuk terbaru ke Seoul.
Disebabkan minat niaga sejak kecil, anak penjual daging dari Pasir Putih, Kelantan itu memanfaatkan skim Hai-O untuk meningkatkan pendapatan dan taraf hidup sekeluarga dengan tiga adik beradiknya turut menyertai skim itu.
Sebelum ini, bekas pelajar Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Kuantan itu melakukan pelbagai skim MLM sejak menerima Ijazah Sarjana Muda Sains dengan Pendidikan (Biologi) dari Universiti Putra Malaysia (UPM) pada 1997, tetapi kurang berhasil sehingga menyertai Hai-O.
Kartini dan Kamarudin juga lulusan UPM dalam Sarjana Muda Sains dengan Pendidikan (Fizik) memberi tumpuan kepada produk penapis air berteknologi tinggi Bio-Aura yang dikatakan mampu mengurangkan gejala penyakit seperti gout.
“Bagi saya, walaupun sudah tujuh tahun menceburi perniagaan ini seolah-olah macam baru tujuh bulan, sebab seronok,” kata Kartini.
Kamarudin pula berkata: “Bidang MLM lebih menyeronokkan kerana masanya lebih fleksibel tanpa perlu menyewa pejabat atau menggaji pekerja.”