Nak jadi usahawan ye Zamri?





sedikit coretan dari Ustaz Zamri

Nak jadi usahawan ye Zamri?.. Bermula sekali dengan tahu kelebihannya ketika berniaga

kecil-kecilan di waktu sekolah dahulu. Bertemu pelanggan yang pelbagai karenah

daripada kawan-kawan seangkatan,.


"Zam..hutang dulu yek”..

”Zam belanja la.,sedap juga ko punya kerepek ni,lain kali bawa lagi ye”..

Kemudian lakunya produk yang dijual, kemudian rasa kepuasan mendapat harta daripada usaha sendiri. Mungkin inilah yang menjadi sebab mengapa Rasulullah SAW diberi pengalaman sebagai seorang usahawan yang berdagang di Syam dalam sejarah kehidupannya sebagai satu pendedahan awal kepada watak manusia yang bakal diurusnya disamping semangat berdikari untuk menjadi seorang yang merdeka jiwa dan harta daripada manusia disekelilingnya

Ketika itu keinginan untuk berniaga sentiasa meluap-luap dalam diri ini tapi usia masih terlalu muda. . Biarlah kehidupan yang mengajar erti kematangan. Subjek perdagangan disamping agama diambil kerana minat yang bercampur baur. Masa kecil dulu nak jadi profesor kaji bumi sebab suka tengok Ultraman, nak jadi menteri pun ada sebab macam rasa minat kat seorang menteri tu dulu..hehe rahsia. Nak jadi pensyarah pun ada termasuklah angan-angan menjadi usahawan. Alhamdulillah dapat juga A dalam subjek-subjek yang diminati itu ketika SPM. Akhirnya isi borang UPU ke universiti.. Niat di hati: ”kalau tak dapat pergi Jordan..U tempatan je lah dan mengkhusus dalam bidang bisnes”.

Pengalaman adalah sekolah yang sangat berguna. Baik pengalaman sendiri atau pengalaman orang lain. Orang-orang terdahulu kalau nak buat bisnes mereka bermula daripada pikul guni, susah payah, tak tidur malam, jadi kuli dan sebagainya tetapi pengalaman yang pahit dan panjang itu dapat di skip bilamana pengalaman itu tidak diulangi dan terus mengambil jalan pintas dengan sekolah pengalaman tadi. Itulah sebabnya banyak orang sekarang ni yang menjadi usahawan muda-muda belaka. Itulah sifat orang mukmin yang tidak akan masuk ke lubang biawak dua kali,dalam erti kata lain, tidak akan mengulangi kesilapan lama dua kali.

Persoalan seterusnya yang berlegar dalam kelongsong pemikiran ini: ”mampu ke nak mengurus bisnes setelah masuk ke alam tu?Cakap dan berteori senang la tapi nak merealisasikannya tak semudah yang disangka”.

Tiga ciri yang perlu ada pada usahawan yang dipelajari di sekolah dulu sentiasa berlegar di kepala iaitu kreatif, inovatif dan berani menghadapi risiko. Keputusan nekad untuk berhenti daripada menjadi Pensyarah di Darul Quran JAKIM yang banyak kenangan itu merupakan langkah berani menghadapi risiko walaupun jadual peribadi ketika itu tidak la penuh setahun pun yang tinggal masa itu hanya nak wujudkan dua lagi ciri dan sifat usahawan.

”Anta bisnes dua orang hasilnya pun dua orang, anta bisnes sepuluh orang hasilnya pun sepuluh orang..” kata seorang rakan bisnes yang selalu menjadi rakan perbincangan. Disiplin mengikut apa yang kita rancangkan adalah kunci juga kepada kejayaan yang diimpikan. Bila mengurus sendiri,merancang sendiri, dan baru tadi mesyuarat perancangan melicinkan gerak kerja bisnes barulah dirasai kemanisannya.Tapi jangan dilupa kuasa kerjasama ala Wonder Pets dengan slogannya “Apa yang penting kerjasama” adalah sangat penting dalam dunia bisnes ini..

Inilah secebis coretan ringkas yang saya anggap sebagai asas kepada pengurusan perkara yang lebih besar lagi khususnya menjalankan tugas sebagai khalifah Allah yang mana matlamat besarnya ialah menegakkan agama dan mengurus dunia ini dengan Agama Allah yang hanyasanya diredhai di sisiNya.

Nak Join,Nak maklumat tentang biznes ini ,cadangan, komen atau apa2 yg anda ingin luahkan ..

Contact Form

Saya akan hubungi anda(emel@call)kemudian.. Perkara yang paling sukar dalam perniagaan bukanlah
“Bagaimana Untuk Menjual & Mendapatkan Keuntungan?” tetapi “Bagaimana Untuk Bermula?”….kerana jika tiada permulaan, maka tidak ada perniagaan - Steve Schricoff penulis buku “The Miracle Of Business
APA YANG ANDA LAKUKAN SEKARANG!!!!! Peluang hanya datang dan pergi "Dalam sistem sosial orang cina,anak lelaki adalah pewaris keturunan.Salah satu cara menunjukkan penghormatan kpd kedua ibubapa dan menggangkat mertabat keluarga adalah menjadi kaya.Satu-satunya cara menjadi kaya adalah melalui bidang perniagaan... " Landasan Kerjayaan Biznes Ini Telah Terbukti Hebat Ikut ajer landasan kerjayaan ini....usah lagi memandai mencipta roda yang lain. BUAT BIAR SAMPAI JADI INTAN JUTAWAN Bersama Group TAIPAN 181KB.......JATUH ...BANGUN.....LAWAN...... ACTION IS POWER

Mutiara Kata

"Kadang-kadang ALLAH Sembunyikan Matahari,DIA Turunkan Hujan,Ribut dan Petir..Kita Bersedih dan Tertanya-tanya Kemana Hilangnya Matahari?? Rupa-rupanya ALLAH nak Hadiahkan Kita PELANGI Yang AMAT INDAH"
"Hidup ini umpama Mesin Pengasah,samada ia menghancurkan anda atau menggilap anda..... Anda sendiri yang menentukannya."
"Laut mati..MATI hanya kerana ia menerima air dan tidak mengeluarkan setitik pun airnya.Ia sembelit dan sesak.Salah satu hukum hidup yang agung ialah hukum peredaran. Sentiasalah mengedarkan kebaikan dan kebaikan akan sentiasa mengedarkan anda."
"Jika kita tidak mampu menjadi garam untuk memasinkan ikan..jangan pula kita menjadi langau untuk merosakkan ikan tersebut."
"Apabila seorang Samurai sejati bertarung,Ia bersedia untuk menghadapi maut, tetapi yang lazimnya lawannyalah yang menemui ajal."
"Mereka yang berjaya sebenarnya lebih banyak gagal daripada yang tidak berjaya...hanya kerana mereka lebih banyak mencuba daripada mereka yang tidak berjaya." ANDA PERCAYA..... ANDA BUAT........ ANDA PASTI BERJAYA!!!

Sydney 2009 - Best

Sydney 2009 - Best
seks2u 468x60_01

"Tanam Pinang Rapat-Rapat, Supaya Senang Puyuh Berlari; Ku Pinang-Pinang Tak Dapat, Ku Beli Phero-X, Baru Jadi..." Phero-X : Teknik memikat Isteri melalui sains.
Powered By Blogger